maandag 25 juni 2012

K-pop



Je vraagt je nu vast af wat K-pop is. Nee, het is niet iets wat je kunt eten. Het is een afkorting voor Korean pop, oftewel Koreaanse popmuziek. Ik ‘ontdekte’ het pasgeleden doordat er een video op de homepage van YouTube stond van de nieuwste single van de groep f(x), namelijk ‘Electric shock’. Ik was meteen verkocht en ik ben verder gaan zoeken naar meer liedjes. De laatste 2 weken is dit de enige muziek die ik nog luister, al zegt dat misschien weinig omdat ik altijd ‘fases’ heb waarin ik alleen bepaalde liedjes luister. Meestal 5 of 6 liedjes van dezelfde artiest, en dat dan een aantal weken achter elkaar. Tot ik weer zin heb in iets anders. Nu wil ik jullie er graag iets over vertellen, omdat ik jullie deze goede muziek niet wil onthouden ;).


K-pop is een muziekgenre bestaande uit dance, elektronische muziek, elektropop, hip hop en R&B muziek en komt oorspronkelijk uit Zuid-Korea. Het blijft niet bij alleen muziek, K-pop is een heuse subcultuur onder jongeren. Deze jongeren hebben interesse in de kledingstijl van de Koreaanse popgroepen en zangers. Door fanpagina’s op Facebook, beschikbaarheid van de liedjes op iTunes, Twitter-profielen van de artiesten en muziekvideo’s op YouTube bereikt K-pop nu een veel groter publiek via het internet, dat het voorheen niet kon bereiken. De muziek is een stuk populairder geworden in Europa en komt steeds dichter in de buurt van de populariteit van de Amerikaanse pop.


Mijn favoriete K-popgroep is f(x), een groepje bestaande uit 5 Zuid-Koreaanse meiden; Victoria, Amber, Luna, Sulli en Krystal. De groep is gevormd door SM Entertainment in 2009. Hun naam is een knipoog naar het gebruik van f(x) in de wiskunde voor een functie, bij iedere x is er een andere uitkomst. De f staat voor flower en de x staat voor het dubbele X-chromosoom dat vrouwen hebben. Hun debuut was op 1 september 2009 met de single ‘La Cha Ta’. Een jaar nadat ze het album ‘Pinocchio’ hebben uitgebracht, komen ze dit jaar met hun tweede mini-album: Electric Shock. De muziekvideo voor de gelijknamige single is op 12 juni van dit jaar uitgebracht. Binnen een week had deze video meer dan 10 miljoen views op YouTube.


SHINee is een koreaanse boyband, ook van SM Entertainment. Deze groep is ontstaan in 2008 en bestaat uit Onew, Jonghyun, Key, Minho en Taemin. Zij maakten hun debuut op 25 mei 2008 met hun single ‘replay’. Sindsdien hebben ze drie albums uitgebracht, 4 mini-albums, een live-album en meerdere singles. Ze hebben meerdere awards gewonnen, hebben een concerttour gehouden en hadden een eigen realityshow.  Ze zijn vooral bekend vanwege hun dans, die ongelooflijk gelijk is en ingewikkeld. In juni vorig jaar maakten ze hun debuut in Japan, met een Japanse versie van hun single ‘Replay’. In december volgde het eerste Japanse album, The First


De reden dat ik K-pop zo leuk vind, is dat de muziek gewoon hartstikke leuk is. Je kunt er niks van verstaan, maar dat is juist wel een keer leuk. En je hebt een heleboel liedjes in het Engels, waarbij je de tekst ook niet kan verstaan. Daarbij zijn de meeste liedjes deels of helemaal Engels, dus dat gedeelte kun je dan wel verstaan. De liedjes zijn best vrolijk en blijven in je hoofd hangen. Ik vind de kledingstijl ook leuk; de kleding is erg apart. In Amerikaanse videoclips heb ik vaak het idee dat bij de vrouwen geldt; hoe bloter, hoe beter. Bij de K-pop vind ik dat een stuk minder. Ik vind het dansen ook een stuk beter, bij f(x) en SHINee doen ze al het dansen zelf, zonder extra dansers erbij. En het is echt dansen, bij de Amerikaanse videoclips houdt het vaak op bij wat met je kont staan schudden. Niet dat ik heel preuts ben, maar ik vind wel dat het bij sommige videoclips toch echt een stapje te ver gaat. Ik denk dat K-pop nog groot gaat worden, misschien wordt het zelfs wel populairder dan Amerikaanse pop. We zullen zien… 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten